Historie automobilové legendy

  • Nové vozy
  • Fiat

Před pár dny byla po dlouhých 17 letech ukončena výroba modelu Fiat 500, předchůdce stejného jména však debitoval již v roce 1936. Jaká tedy byla historie ikonického auta, které patří k Itálie stejně jako espresso, skútr Vespa nebo třeba špagety?


První generace vyjela na silnice Apeninského poloostrova ještě před vypuknutím druhé světové války, a i přes utlumení výroby v době celosvětového konfliktu se tohoto dvoumístného automobilu prodalo celkem 520 tisíc kusů. Jméno odkazovalo na vzduchem chlazený motor, který měl obsah 500 ccm. Díky maličké karoserii, která se skvěle hodila do stísněných uliček italských měst, však dostal vůz přezdívku od tehdy slavného Mickey Mouse, kterému se v Itálii říkali Topolino. Před tímto malým myšákem stál opravdu velký úkol, motorizovat Itálii. I když zůstal ve výrobě až do roku 1955, svoji misi se mu podařilo splnit jen částečně.

Na svého předchůdce navázala druhá generace, které ve svém hravém designu odrážela érou sociálních změn, kulturního rozmachu a rozkvět experimentálního umění a hudby. Zkrátka 60. léta byla za dveřmi, a lidé chtěli cestovat. Na to se skvěle hodilo čtyřmístné auto s úsporným motorem a dostupnou cenou. Nová „pětistovka“ se výborně trefila do potřeb zákazníků, a takřka přes noc se stala prodejním hitem. Podařilo se jí tedy uskutečnit sen o mobilitě pro masy, a do roku 1975 se ji prodalo přes 3,5 milionu.

I přes fenomenální úspěch, a stvoření kultu jménem Fiat 500, se vůz toho jména ze světel autosalonů stáhl na téměř tři dekády. Až v roce 2004 u příležitosti 50. výročí zahájení výroby druhé generace, přijíždí na scénu v pořadí již třetí generace vozu stejného jména. Skvělý design inspirovaný svým předchůdcem zazářil i v novém tisíciletí, a vzedmutá vlna zájmu nadšených zákazníků to jen potvrdila. Auto se vyrábělo s pevnou i plátěnou střechou, pod jeho kapotou se vystřídala celá řada motorů a dostalo se i na několik ostrých verzí od dvorního úpravce společnosti Abarth. Před novodobou inkarnací slavného vozu však sála další výzva, udržet mobilitu pro masy udržitelnou. Proto již v roce 2013 přichází Fiat s čistě elektrickou verzí svého bestselleru, který začal jako jeden z prvních prošlapávat cestu pro novou podobu osobní dopravy.

Poslední Fiat 500, který byl již od začátku stavěný jako elektromobil, se světu představil v roce 2020. Vůz je připravený navázat na své slavné předchůdce, a to díky pokročilým asistentům, modernímu infotainmentu a schopností na jedno nabitý ujet až 320 kilometrů.

Přestože již byla výroba Fiatu 500 třetí generace ukončena, poslední kusy jsou ještě stále dostupné, zejména speciální limitovaná edice 500 Collezione 1957 je jedinečná příležitost získat domů kus automobilové historie.

Kompletní nabídku vozů Fiat 500 si můžete prohlédnout zde.

 

*S obrázkem nám pomáhala AI.